A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області

Формування математичної компетентності дитини шляхом застосування комплексу методів та прийомів у різних видах діяльності

Дата: 24.10.2019 16:16
Кількість переглядів: 46

Фото без опису

   

Сьогодні урок як засіб організації освітнього процесу є основним стрижнем у процесі вирішення методичних і психолого-педагогічних завдань. Перед учителем стоять важливі питання: як учити дітей? як зробити, щоб кожен урок викликав у них справжній інтерес?                                                         

      Ми живемо у суспільстві змін, тому кожна людина вчиться упродовж всього свого життя. Саме вчитель початкових класів повинен виховувати любов до навчання, розвивати пізнавальні інтереси дітей молодшого шкільного віку, їхні творчі здібності, формувати уміння самостійно здобувати знання, бути активними.

В.О. Сухомлинський писав, що кожна дитина йде в школу з вогником у душі, і завдання педагога – підтримати його, щоб він не згас. Для цього потрібно перебувати в постійному пошуку цікавих форм, прийомів, засобів, технологій навчання молодших школярів, уміло поєднувати перспективний педагогічний досвід та інноваційні технології в освітньому процесі. Питання щодо впровадження ефективних методів і прийомів формування компетентної особистості учня початкової школи особливо актуальними є для вчителів, які тільки починають свою педагогічну діяльність. Адже від уміння вчителя початкових класів своєчасно помітити позитивні риси учня, допомогти дитині відчути впевненість у своїх силах, надати підтримку, створити сприятливі умови, атмосферу творчості залежить те, чи відчує дитина свою неповторність, чи виросте справжній талант.

     Сучасна початкова школа не може залишатись осторонь від процесів модернізації освіти, які відбуваються нині в усьому світі, і в Україні зокрема. Серед предметних компетентностей, якими має оволодіти молодший школяр, виокремлено математичну компетентність, що визначається як особистісне утворення, що характеризує здатність учня створювати математичні моделі процесів навколишнього середовища, застосовувати досвід математичної діяльності під час розв'язування навчально- пізнавальних та практично зорієнтованих задач, необхідних для самореалізації учнів у швидкозмінному світі. Це вміння бачити та застосовувати математику в реальному житті, розуміти зміст і метод математичного моделювання, вміння будувати математичну модель, досліджувати її методами математики, інтегрувати отримані результати. 

        А якою має бути  сучасна українська школа? Сучасна школа – це не лише храм науки, це величезний Всесвіт, осередок доба, людяності, дитячої безпосередності. Сучасна школа – це як хороший дім, у якому тепло й затишно, звідки віє миром і спокоєм, де радо приймають гостей та дружно відзначають усі родинні свята.

Однією із сучасних українських шкіл Сокирянщини є загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Василівка. Це сучасна школа, в якій приємно працювати та навчатись. У ній, як у великій гарній родині, є чим і ким пишатися, тут завжди гостинно зустрічають друзів і радо вітають  гостей.  Храм науки і творчості с. Василівка знаходиться в центрі села. У ньому навчаються талановиті, обдаровані, всебічно розвинені діти. З ними працюють  високоосвічені педагоги, які йдуть у ногу з сучасністю, використовуючи ІКТ в своїй творчій педагогічній майстерності, інноваційні форми і методи роботи. Ведуть дітей у світ пізнання.

    Адже саме тому, з метою підвищення професійної майстерності, оволодіння новими знаннями, сучасними компетенціями, методами і технологіями,  22 жовтня 2019 року відбулося чергове засідання районного методичного об'єднання вчителів 4-го класу.  Педагогічний колектив  загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Василівка радо зустрічав гостей на районному методичному об'єднанні вчителів   початкових класів, роботою якого керувала методист районного методичного кабінету відділу освіти, молоді та спорту РДА  Дідик Ірина Анатоліївна.

     З усіх куточків району поспішали вчителі 4-х класів. На порозі школи їх з посмішкою зустрічали директор – Нігалатій Тамара Іванівна, заступник директора з навчально-виховної роботи – Дяволюк Віліна Петрівна, педагоги-організатори – Злощинська Ніна Петрівна, Івасюк Олеся Петрівна, учні та вчителі.

    Представники освітянської  родини – учасники районного  методичного об'єднання - розпочали роботу зі знайомства із  навчальним закладом. До гостей звернулися учні закладу, які у  цікавій віршованій формі розповіли про себе, свої досягнення, шкільне життя. Слова  про  рідну  школу  звучали  особливо  тепло, радісно, урочисто.

  Нігалатій Тамара Іванівна привітала всіх присутніх у стінах рідного закладу та підготувала цікаву розповідь про минуле і сьогодення школи, а також провела екскурсію світлими коридорами та просторими класними кімнатами .   

      Тимчук   Наталія     Василівна, керівник   районного методичного об'єднання вчителів 4-х класів, зазначила, що формування математичної компетентності є одним із найбільш актуальних завдань сучасної школи, а також необхідною складовою для реалізації учнів як успішних особистостей. 

     Викладання математики має відображати діалектику пізнання дійсності і побудови математичних теорій. Тому практичній і творчій складовій навчальної діяльності приділяють особливу увагу в Державному стандарті: «Основною метою освітньої галузі «Математика» є формування в учнів математичної компетентності на достатньому рівні для забезпечення життєдіяльності в сучасному світі, успішного оволодіння знаннями з інших освітніх галузей у процесі шкільного навчання, забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції.» Тому для вчителів математики головним завданням є формування в учнів математичної компетентності, як складової життєвої компетентності.

    Адже сучасне суспільство вимагає виховання самостійних, ініціативних, відповідальних громадян, здатних ефективно взаємодіяти у виконанні соціальних, виробничих і економічних завдань. Виконання цих завдань потребує розвитку особистісних якостей і творчих здібностей людини, умінь самостійно здобувати нові знання та розв'язувати проблеми, орієнтуватися в житті суспільства. Саме ці пріоритети лежать в основі реформування сучасної загальноосвітньої школи, головне завдання якої - підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильні рішення у конкретних навчальних, життєвих, а в майбутньому і професійних ситуаціях. 

       Саме цими якостями наділена вчителька 4 класу   Івасюк Тетяна Вікторівна. Під час проведення методичного об'єднання вчителів 4-го класу Тетяна Вікторівна, учитель  4-го класу ЗОШ І-ІІІ ст. с. Василівка, провела урок математики «Нумерація шестицифрових чисел. Читання і запис, визначення числа тисяч у числі. Розв’язування рівнянь. Розв’язування задач  на три дії». Раціонально, вдумливо і дидак­тично грамотно визначена основна мета уроку,  яка чітко випливає зі змісту навчального матеріалу, від­повідає віковим та інтелектуальним особливостям учнів класу. Ще на початку уроку Тетяна Вікторівна   налаштувала та підтримала своїх вихованців, виконавши  вправу «Долоньки».  Дітки, потерши свої долоньки, відчули тепло й передали його та впевненість у своїх силах своєму сусіду по парті. Педагог уміло проводила мотива­цію навчальної діяльності учнів на всіх етапах уроку, що сприяло збудженню їхнього інтересу до вивчення  теми, творчої ді­яльності. На уроці вчитель використовувала різні форми та методи навчання, що сприяло зниженню втомленості учнів у процесі роботи. Закріплювали школярі раніше вивчений матеріал через каліграфічну хвилинку, математичний диктант та математичну розминку, гру «Спіймай помилку». Четвертокласники вміло розв’язували ускладнені рівняння,  задачі з логічним навантаженням. На уроці була присутня  і колективна робота, і робота в групі. Використання  технічних засобів навчання, їх застосування дозво­лило не тільки доступно викласти новий матеріал і закріпити його, але і зекономити час на вироблен­ня практичних умінь і навичок в учнів на самому уроці. Увесь клас працював активно і з цікавістюТетяна Вікторівна оцінила роботу учнів відповідно до крите­ріїв, об’єктивно й аргументовано. Поставленої мети досягнуто.

   Логічним продовженням практичної частини методичного об'єднання став виховний захід – інтерактивний дайджест  «Дитинство – щаслива пора. У щасливій родині щасливі і ти, і я», який підготували  й провели  Кушнір Олена Іванівна, Ольхова Вікторія Миколаївна, Костюк Майя Володимирівна, Івасюк Тетяна Вікторівна, учителі початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Василівка, в якому взяли участь учні початкової школи, а також батьки, дідусі та бабусі. Співали пісень, танцювали,  звучали зворушливі  слова, які розчулили багатьох гостей та й самих учасників. Адже немає в житті нічого важливішого за дружну і міцну родину. Педагоги, батьки та діти школи довели, що вони є однією великою шкільною родиною села Василівка. Діти співали веселі пісні, танцювали запальні таночки, за активну участь у яких малеча отримала солодкі подарунки.

    У засіданні круглого столу з проблеми «Формування математичної компетентності дитини  шляхом застосування  комплексу методів та прийомів у різних видах діяльності» взяли участь учителі району. Овчіннікова Антоніна Федорівна, вчитель 4-го класу Грубнянского НВК, презентувала використання різних методів та форм роботи на уроках математики в початкових класах та майстер-клас з використання технології критичного мислення «Шість капелюхів Едварда де Боно» за темою «Міри часу. Визначення часу»Увагу приділила інтерактивним формам організації навчальної діяльності молодших школярів, які дають можливість активізувати мислення учнів, залучати їх до плідної бесіди, мотивувати навчання, показу, формувати власну думку.  

     Гангал Світлана Вікторівна, вчитель 4-го класу  ЗОШ I-III ступенів с. Гвіздівці,  поділилася з учителями досвідом роботи з теми «Розвиток критичного мислення на уроках математики». Світлана Вікторівна зазначила, що сучасне суспільство з його високими технологіями, великою кількістю інформації, постійними змінами, потребує всебічного розвинених, здатних до критичного мислення особистостей. Тому завдання школи полягає в ефективному формуванні в учнів низки ключових компетентностей:  уміння вчитися, організовувати свою роботу, досягати потрібних результатів, набувати навичок самоконтролю. Це потрібно починати робити з початкової школи.

   На завершення своїми враженнями про методичне об’єднання поділилися за «Круглим столом» усі учасники РМО, де висловили вдячність усім організаторам даного заходу за набуті знання та досвід і приємні враження,  обмінялися думками та підвели підсумки.

       Сприятливе освітнє середовище для навчання дітей у початковій школі там, де спрацьовують три основні чинники: готовність учителя надавати якісні освітні послуги, сучасне матеріально-технічне забезпечення та розуміння і партнерство з боку батьків.

      Учасники методичного об'єднання ще раз переконалися в тому, що тільки вчитель з високою професійною компетентністю, розвиненими творчими здібностями, високим рівнем інтелігентності, ерудованості, здібностей до безперервної освіти здатен зберегти унікальну неповторність кожного учня, створити умови для його розвитку з метою адаптації до нових умов життя. Кожен педагогічний працівник повинен усвідомити, що від його професійного рівня залежить якість надання освітніх послуг, а отже й імідж навчального закладу. Тому всі працівники мають постійно самовдосконалюватися, підвищувати свою професійну майстерність.

          Проведене методичне об'єднання  - це яскравий приклад фахової майстерності вчителів, дієвої методичної роботи адміністрації з педагогічними кадрами та злагодженої роботи всього колективу в цілому. 

     Продовженням методичного об'єднання була екскурсія на Дністровську ГЕС 1, Дністровську ГАЕС та верхню дамбу. Під час екскурсії всіх присутніх ознайомили з історією даних споруд. Дністровська ГЕС 1 — одна з гідроелектростанцій на Дністрі. Унікальна за комплексним призначенням, конструктивними особливостями, компоновочними рішеннями, складом і конструкцією обладнання. 

 Педагоги здійснили об’їзд дамбою верхньої водойми та дізналися про основні показники, зокрема що корисний об’єм води складає  32,7 млн м³, довжина водойми 3000 м, а загальна довжина огороджувальних дамб сягає позначки 7300 м. Також було ознайомлено із  деталями історії спорудження станції. Продовжилась екскурсія оглядом машинного залу та головного щита управління на Дністровській ГАЕС - однієї з найбільших у світі гідроакумулювальних електростанцій. Основними функціями Дністровської ГАЕС є регулювання частоти і графіка навантажень в енергосистемі України, формування аварійного енергорезерву. Знаходиться вона біля села Розкопинці Сокирянського району Чернівецької області.

        І знову повертаємося до школи.

      Найперша таємниця творчості вчителя загальноосвітньої школи   І –ІІІ ступенів с. Василівка – в конспекті уроку, точніше у підготовці до нього, неповторного, єдиного, як прожите життя, як неповторне свято єднання вчительської душі з душами вихованців.

       Друга таємниця творчості педагога загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів с. Василівка в його відмові йти проторованою стежкою, в його звичці знаходити нестандартні рішення будь-якої проблеми.

         Кого люблять діти? Хто не такий, як усі, хто щодня радує їх новинкою, хто не буденно сіра, а святкова, творча особистість.

         Третя таємниця творчості вчителя загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів с. Василівка в його повній свободі вибору форм і методів. Без неї він задихнеться. Вимога єдина – ґрунтовні знання в поєднанні з сумнівом і доказом, з власною думкою та елементами наукового дослідження.

      Четверта таємниця  загальноосвітньої школи  І –ІІІ ступенів села Василівка – демократизація навчання в поєднанні з високою вимогливістю, турботою про здоров’я дитини.

         П’ята таємниця загальноосвітньої школи  І –ІІІ ступенів села Василівка – пробудження і розпізнавання в дітей природної обдарованості, яку всіма силами і вмінням педагога слід підтримати, розвинути, досягти найвищого рівня творчості у вибраній галузі.

      Шоста таємниця загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів села Василівка – стимул, стимул і ще раз стимул.

        Висновок-аксіома.

Без творчого вчителя не може бути ні нової школи, ні нового суспільства, ні вільної України.

Дідик Ірина Анатоліївна,

методист РМК відділу освіти, 

молоді та спорту РДА



« повернутися

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень