Без будь-кого з нас Батьківщина може обійтися, але будь-хто з нас без Батьківщини – ніщо
«Найкращий спосіб прищепити дітям любов до Батьківщини полягає в тому, щоб ця любов була у їх батьків». Сьогодні вислів, що належить перу Шарля Луї Де Монтеск’є є особливо актуальним.
Кожне нове покоління людей живе і розвивається у певному національному середовищі, життя якого залежить від особливостей державного устрою країни. Дитина від народження перебуває під впливом як соціально – економічних умов, так і національної специфіки: побутового життя, культури, народних звичаїв, традицій. Вона переймає від дорослих багатство рідної мови, відчуття прихильності та симпатії до духовності свого народу, поступово призвичаюється до установлених морально – правових норм. Усе це веде до появи у неї особливих рис національної психології – ментальності, які стають підґрунтям для виховання громадянина – патріота.
Головним завданням національного виховання дітей дошкільного віку є формування основ національної самосвідомості - відчуття належності до певної нації. Основою національної самосвідомості є національні почуття - комплекс емоцій, які фіксують суб'єктивне ставлення людей до своєї нації, її потреб і норм життя, а також до інших народів. Важливо, щоб сформовані у ранньому дитинстві національні почуття, елементи національної свідомості мали моральну спрямованість. Патріотичне виховання дошкільників — це невіддільна складова усього навчально-виховного процесу в дитячому садку. Формування національної свідомості та громадської відповідальності починається з раннього віку і триває протягом усього життя. Виховати патріота - ось яке завдання постає перед педагогами.
Ми живемо в незвичайно складний і цікавий час. Ламаються застарілі стереотипи, переоцінюються давно встановлені цінності, оновлюється наше суспільство. Ми все частіше запитуємо себе, які ми люди, який наш родовід, звертаємося до витоків духовності. І з жалем переконуємося, що багато втрачено, загублено, забуто. Мало нам співали колискових пісень, а ми знаємо їх ще менше і вже майже не можемо заспівати їх своїм дітям. Та чи багато знаємо забавлянок, потішок, казок та інших скарбів народних? І чи не тому суспільство деякою мірою деградує у своїй моралі, що втратився зв`язок між поколіннями, що ми забули своє коріння і свій родовід, що розгубили, занехаяли свої звичаї та обряди ?
Саме ці роздуми надихнули працювати педагогів закладу над цією темою. Адже дитячий садок – це перша найрідніша школа для дитини, національна школа, в якій пробуджується національна і громадська свідомість. А музика здатна впливати на почуття, настрій дитини, її моральний та духовний світ.
Саме на таких засадах 23 жовтня 2019 року на базі дошкільного підрозділу Михалківського НВК було проведено засідання методичного об’єднання музичних керівників дошкільних навчальних закладів та навчально – виховних комплексів на тему «Формування національної свідомості дітей засобами музичного виховання».
У заході взяли участь музичні керівники закладів дошкільної освіти Сокирянського району.
Музичні керівники мали змогу побачити, як у процесі систематичної навчально-виховної роботи з патріотичного виховання діти глибше усвідомлюють свою причетність до минулого, теперішнього й майбутнього Батьківщини, що породжує в них почуття відповідальності за майбутнє своєї держави, власну долю та долю своїх рідних.
У кожній віковій групі у предметно-просторових музичних осередках є своєрідна фонотека «Українські народні пісні для дітей» (колисанки, поспівки, потішки), «Пісні для дітей сучасних українських композиторів», «Пісні про Україну», «Козацькі пісні та марші», «Українські народні казки».
До учасників районного методичного об'єднання звернулася Дідик Ірина Анатоліївна - методист РМК відділу освіти молоді та спорту РДА - зазначивши, що нині, відроджуючи, пробуджуючи до життя національні традиції, національний дух нашого народу, ми виховуємо свідомого громадянина і патріота нашої держави. У сучасному суспільстві дане питання є актуальним, тому починати цю роботу потрібно з дошкільного закладу.
Важливість патріотичного виховання підростаючого покоління розкрив у своєму виступі директор Михалківського НВК Бужак Іван Миколайович. Він відзначив, що любов до своєї Батьківщини – одне з найшляхетніших почуттів людини, а виховання цього почуття треба починати з дитинства, з пізнання своєї рідної землі, історичних цінностей пращурів.
Вимоги щодо рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини перед вступом до школи у контексті національно-патріотичного виховання визначені у Базовому компоненті дошкільної освіти і конкретизуються у чинних комплексних освітніх програмах.
Жук Людмила Вікторівна, заступник директора з НВР, за допомогою слайд-презентації ознайомила учасників методичного об'єднання з формами та методами роботи з патріотичного виховання у дошкільному закладі.
Людмила Вікторівна зазначила, що наші діти – зерна нації. Щоб кожний дошкільник став «відбірним зернятком» і виріс гармонійно розвинутою особистістю, потрібно створити для цього всі умови як в родині, так і в дитячому садочку, посіяти у душу вихованців зернятка народної пам’яті та духовності, здоров’я та працелюбності, культури та краси. Проростуть ці паростки добра – і виросте колосисте поле життя, наснаги, мудрості і самоповаги майбутньої надії держави.
Слова «Я – українець», «Україна – моя Батьківщина», донедавна вимовлялися як завчені фрази, без розуміння самої їх суті. Дуже прикро, що саме трагічні події на Майдані Незалежності, Революція гідності, а тепер і війна на сході України змусили нас замислитися над справжнім змістом таких знайомих на слух, а разом з тим, і незрозумілих для нас до кінця висловів. Саме сьогодні доля людини,кожної нації світової спільноти залежить від духовності й моральності особистості, її порядності та відповідальності, рівня громадянської свідомості, відчуття приналежності до рідної землі, народу. Тож і не дивно, що питання патріотичного виховання у контексті духовного розвитку особистості є актуальним.
Щоб діти стали свідомими громадянами країни, творцями своєї долі, необхідно, аби вони за час перебування в дошкільному закладі міцно засвоїли культуру рідного народу, глибоко перейнялися його національним духом, способом мислення і буття.
Програма методоб’єднання була досить насичена.
Музичні керівники мали можливість оцінити музичний розвиток дітей під час різних видів музичної діяльності.
Вихованці двох молодших груп (вихователі Чижевська Тамара Михайлівна і Грамчук Наталія Іванівна) та їх батьки продемонстрували свої знання про традиції українського народу під час розваги «Дружні й браві козачата та їх мами й тата» Влучні жарти, народний гумор, танці, пісні полонили серця всіх присутніх.
Цікавим було проведення музичного заняття в середній групі (вихователь Урсол Альона Борисівна.) Вона презентувала роботу з дітьми у формі заняття-квесту «У пошуках скарбів українського народу», в якому використала музично-дидактичні ігри з допомогою яких можна виявити знання дітей про жанри музики (пісня, танок, марш), рівень музичної пам’яті (впізнавання музичних творів за мелодією), рівень розвитку музичного слуху, вміння відтворювати дітьми ритмічний малюнок, здібності дітей розрізняти на слух тембри звучання музичних інструментів; перевірити вміння дітей визначати характер, темп музичного твору та ін. Дітки подорожували у пошуках скарбу. Вони відгадували музичні інструменти, грали на музичних стаканчиках, навіть створили свій оркестр. На завершення подорожі все ж таки відшукали справжній скарб українського народу – пісню.
До уваги учасників методичного об'єднання було представлено виховний захід у старшій групі «Ми діти твої Україно!», (вихователь Банчук Зоя Іванівна.) Діти могли проявити свої таланти та знання: розказували вірші про свою Батьківщину, складали з пазлів карту України, брали участь у флеш-мобі.
Запальні пісні, дивовижні танці, атмосфера затишку, – все це панувало під час свята. За словами учасників, подібні заходи заряджають енергією та дарують лише найкращі позитивні емоції.
Ділова гра «Я знаю все,я можу все», яку провели музичні керівники Гикова Олеся Анатоліївна та Заболотна Любов Петрівна для учасників методичного об'єднання активізувала розумову, творчу, професійну компетентність.
Музичні керівники дошкільних навчальних закладів мали змогу повторити теоретичні, методичні та практичні засади музичного виховання й розвитку дітей, а також з'ясувати особливості сучасних підходів до музичної діяльності дошкільнят.
Музичний керівник Сербичанського НВК Яковина Лідія Анатоліївна розповіла про музично-педагогічну систему німецького композитора Карла Орфа, про використання елементів ОРФ – педагогіки у дошкільному навчальному закладі. На прикладах різних елементів ОРФ – педагогіки показала, як активізувати творчість дітей на музичних заняттях, старалася донести до учасників майстер – класу, що у роботі з дошкільнятами особливе місце слід відводити не аналітичному сприйняттю музики, а різним видам музичного виконавства, імпровізації. Саме у співах, музикуванні та рухах зосереджена «життєва енергія» музичного заняття.
Лідія Анатолівна продемонструвала перформанс «Іди, іди дощику» та разом вивчаємо «Шульверк» (за методикою Карла Орфа в освітньому процесі).
Вразило присутніх і музикування оркестру «Музичні стаканчики» від музичного керівника Білоусівського НВК Жиляєвої Марії Василівни.
За круглим столом присутні обмінялися думками та враженнями щодо районного методичного об'єднання, були прийняті методичні рекомендації.
Підводячи підсумки заходу, музичні керівники дошкільних закладів вирішили, що лише спільними зусиллями педагогічних колективів і батьків можна виховати діток - справжніх патріотів своєї країни. Засідання районного методичного об’єднання пройшло у співпраці, доброзичливості, в розумінні і зацікавленості.
Учасники щиро подякували господарям за організацію, розкриття теми і творчий підхід у проведенні методичного об'єднання, метою якого було патріотичне виховання і формування у молодого покоління високої громадянської свідомості, почуття любові до України, шани до видатних вітчизняних історичних діячів, готовності до виконання конституційних обов'язків. Щоб досягти цієї мети, виховувати патріотів слід уже з дошкільного віку.
Підсумком роботи учасників методичного об'єднання стали методичні рекомендації з удосконалення патріотичного виховання в навчальних закладах району та переконливий висновок, що від нас сьогодні залежить, яким буде наше майбутнє, яке покоління ми виховаємо. Тому головне завдання кожного навчального закладу – прищепити дітям почуття любові до Батьківщини, виховати їх справжніми українцями.
Дідик Ірина Анатоліївна,
методист РМК ВОМС РДА