A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області

Опорні навчальні заклади Чернівецької області: досягнення та перспективи

Дата: 08.08.2017 11:38
Кількість переглядів: 5

 

 

                                               

 За експертними прогнозами, у 2020 році найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння особистості навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх. Проте, чи готує українська школа до викликів часу? Адже якість надання освітніх послуг – це стратегічне завдання економічного зростання та соціально-політичної стабільності України, а потужна загально-середня освіта – другий фронт нашої незалежності!

      Одним з гострих та дискусійних питань реформування освіти є шляхи забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітей з сільської місцевості, зокрема запропонована Міністерством освіти і науки України система створення опорних шкіл та їхніх філій.

      Про особливості системи «опорна школа – філії», процесс їх утвореня на Буковині розповідає Оксана Михайлівна Палійчук, директор Департаменту освіти і науки Чернівецької облдержадміністрації.

  • Оксано Михайлівно, скажіть, будь ласка, що передбачає реформа освіти, про яку сьогодні так багато говорять?

         Саме поняття «реформа» передбачає нововведення, яке не знищує   основ існуючої структури, а має на меті досягнення нового, якісного стану суспільства шляхом позитивних змін. Такої нової «форми» потребує сьогодні структура шкільної освіти, її зміст, організація навчально-виховного процесу. Ми дедалі частіше чуємо про «нового» вчителя, розуміючи під цією ознакою креативну, мобільну особистість, професіонала, свідомого громадянина, патріота, бо «вчителем школа стоїть» а, значить змінювати потрібно і процес підготовки педагогів, і якість надання освітніх послуг.

       Створення опорних шкіл – один із механізмів реформування системи загальної середньої освіти, мета якого –  забезпечення рівного доступу дітей відповідного віку до якісної освіти; впровадження допрофільної  підготовки і профільного навчання, поглибленого вивчення окремих предметів, забезпечення всебічного розвитку особи, а також допрофесійного навчання незалежно від місця  їх проживання; раціонального і ефективного використання наявних ресурсів. (Постанова Кабінету Міністрів України від 20 січня 2016 р. №79)

      Опорні школи – це один із способів упорядкування шкільної мережі, забезпечення навчального закладу усім необхідним для ефективного оволодіння учнями основ наук та формування їх життєвих і предметних компетентностей: мультимедійною технікою, навчальним обладнанням , новою довідковою та художньою літературою, облаштуванням спортивних залів, площадок, басейну, тобто створення всіх необхідних умов для всебічного гармонійного розвитку учнів, збереження та зміцнення їх здоров’я, якісної організації навчально-виховного процесу.

  • Скажіть, будь ласка, за яким принципом утворюються опорні школи? Де це найбільш доцільно?

     Опорна школа – це не панацея. Однак, це дієвий спосіб залучення необхідних фінансових ресурсів, раціональної організації навчально-виховного процесу. Створювати опорні школи треба там, де це виправдано. Наприклад,  де «штучно» утримуємо школи І-ІІІ ступенів, в яких у 10-11 класах навчаються по 4-10 дітей, коли до найближчого закладу відстань – 3-5 км чи 7-8 км і є можливість підвозу Зрозуміло, щоб обладнати усім необхідним кабінети, постійно оновлювати інвентар потрібен величезний фінансовий ресурс. Нам його часто не вистачає і у  результаті ми розпорошуємо кошти, закуповуючи найнеобхідніше у ту чи іншу школу. На жаль, побутує неправильне розуміння сутності конституційної гарантії держави «доступність якісної освіти». Доступність ми не можемо вимірювати тільки в кілометрах, вона , в першу чергу, полягає у забезпеченні права кожного учня отримувати якісну освіту від кваліфікованого вчителя у відповідно створених умовах навчально-виховного середовища. Звичайно, кожне рішення має бути виваженим , обґрунтованим з позиції добра, блага для самої дитини. Учень потребує колективу, однокласників, а ми його утримуємо на індивідуальній формі навчання за демографічною ситуацією, аргументуючи, що це краще, ніж підвозити  на 3-5 кілометрів до найближчої школи з повноцінним класом і створеними умовами. У даному випадку це не аргумент.

  • Розкажіть, як проходить процес створення опорних закладів та їх філій в Чернівецькій області?

       Протягом 2016 року, після прийняття відповідного рішення засновниками (власниками) навчальних закладів у Чернівецькій області було створено три опорні заклади: Кельменецький ліцей – опорний заклад  із філіями – Лукачанський НВК , Коновський НВК;  Мигівський навчально-виховний комплекс – опорний заклад із філією – Великівський НВК; Мамалигівська загальноосвітня школа Мамалигівської ОТГ – опорний заклад  із філіями –Стальнівецький НВК, Несвоянський НВК, Балківецька ЗОШ.

  • Як саме здійснюється фінансування опорних закладів?

        На зміцнення матеріально-технічної бази створених опорних закладів було виділено з державного бюджету у минулому році на Чернівецьку область 5 мільйонів 541 тисячу 700 гривень.  Ці кошти були розподілені за результатами обласного конкурсу на кращий опорний заклад. Таким чином для Кельменецького ліцею (І місце) виділено 2 мільйони 100 тисяч гривень, Мамалигівської ЗОШ (ІІ місце) – 1 мільйон 800 тисяч гривень, Мигівського НВК  (ІІІ місце) – 1 мільйон 641 тисячу 700 гривень.

    Завдяки такій фінансовій підтримці у опорних закладах та їх філіях зроблено чимало роботи: проведено заходи з енергозбереження (заміна вікон, дверних блоків тощо), оснащено кабінети комп’ютерною та мультимедійною технікою, поповнено навчально-методичну базу кабінетів, придбано спортивне обладнання, музичну апаратуру та інструменти, шкільні меблі. У Мигівському НВК відкрито басейн. Це великі здобутки не тільки для навчальних закладів, а й усієї громади.

- Чи немає проблем із підвозом учнів до опорних  шкіл? Як вирішується це питання?

     Підвезення учнів та педагогічних працівників до опорної школи – обов’язкова умова забезпечення функціонування освітнього округу. Для цього у 2016 році було придбано 14 шкільних автобусів. Зокрема, для Вижницького району придбано 2 автобуси,  Заставнівського – 1,  Кельменецького  – 1, Новоселицького – 1, Сокирянського району – 1 автобус. Для Глибоцької об’єднаної територіальної громади доставлено 2 автобуси (1 – за кошти обласного бюджету, 1 – за кошти місцевого бюджету), Рукшинської ОТГ – 2 автобуси.  Хотинського району – 2, Мамалигівської ОТГ- 2. (1 – за кошти обласного бюджету, 1 – за кошти місцевого бюджету). Закупівлю здійснено за принципом “70x30”  (70 відсотків їх вартості за рахунок коштів державного бюджету та 30 відсотків - за рахунок коштів місцевих бюджетів).

  • Як Ви вважаєте, чи матиме практика створення опорних шкіл та  надання фінансової підтримки Уряду на їх забезпечення продовження?

       Процес утворення опорних шкіл триватиме. 14 грудня 2016 року Кабінету Міністрів України видано Розпорядження,  згідно якого у 2017-2018 рр. передбачається  розширення мережі опорних шкіл базового рівня у сільській місцевості до 200-250. Департаментом освіти і науки Чернівецької облдержадміністрації сформовано орієнтовну дорожню карту створення опорних шкіл і філій, де це обґрунтовано і виправдано. Однак, наголошуємо,  рішення про створення опорного закладу та філій приймає засновник, власник закладу. До цього треба підходити виважено, враховуючи відстань, можливість підвозу, особливо у зимній період. Переваги мають бути суттєвими, відчутними – професійність вчителів, умови навчання і виховання, необхідне спортивне і навчальне обладнання тощо. В результаті мають «виграти» діти всього освітнього округу – опорної школи та філій.

       Крім того, Уряд продовжує фінансово підтримувати опорні заклади. Згідно Розпорядження Кабінету  Міністрів від 16 листопада 2016 р. № 827-р   передбачається фінансування у розмірі 8 млн. 321 тис. 600 грн. для оснащення загальноосвітніх навчальних закладів області з поглибленим вивченням природничих та математичних предметів (спеціалізованих шкіл (шкіл-інтернатів) I—III ступеня з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів, гімназій (гімназій-інтернатів), колегіумів (колегіумів-інтернатів), ліцеїв (ліцеїв-інтернатів) та опорних закладів засобами навчання, у тому числі кабінетами фізики, хімії, біології, географії, математики, навчальними комп’ютерними комплексами з мультимедійними засобами навчання; впровадження енергозберігаючих технологій.

 

  • Ви кажете, що рішення про створення опорної школи приймає засновник. Хто може бути таким засновником?

     Засновниками опорної школи можуть бути органи місцевого самоврядування, об’єднаних територіальних громад, районні ради.

Запрошуємо засновників, власників навчальних закладів переглянути шкільну мережу та до 1 лютого 2017 року прийняти рішення про створення освітнього округу – опорного закладу і філій, де це обґрунтовано, де це стане дієвим чинником підвищення якості освіти. Прийняті рішення стануть підставою для отримання фінансової допомоги на розвиток навчальних закладів.

        Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 №827-р «Деякі питання використання у 2016 році освітньої  субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам», листа голови обласної державної адміністрації Фищука О.Г. від 12.01.2017 №01-31/68 обласна державна адміністрація здійснює розподіл додаткового обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на оснащення опорних закладів засобами навчання. Тож працюймо разом над розвитком освіти Буковини! Пам’ятаймо, опорна школа має не лише забезпечити якісну освіту, а й стати центром культурно-освітнього життя громади!

 

Дякуємо, Оксано Михайлівно, за інтерв’ю. Ми віримо у щасливе завтра нашої держави.

 

PS.  Як живеться новоствореним опорним закладам сьогодні? В чому їх переваги на практиці запитуємо у освітян та громади.

  Іван Андрійович Кравчук,  директор  Мигівського НВК  Вижницького  району

« 14.07.2016 року   створено  наш заклад як опорний, а Великівську ЗОШ  І-ІІ ступенів реорганізовано у Великівський НВК І ступеня та перетворено на  філію Мигівського НВК . У навчально-виховному комплексі навчається 421 учнів, у дошкільному підрозділі виховується 94 дитини. Освітні послуги надають 55 педагогічних працівників.

Ми дуже радіємо з того, що наш заклад розвивається. Для покращення матеріально-технічної бази  опорного  закладу було виділено 1 млн. 640,7 тис. грн. Завдяки таким фінансовим надходженням нам вдалося добудувати басейн з дотриманням всіх технологій та створити належні умови – роздягальні, душові,провести сучасні системи вентиляції, обігріву, очищення та дезінфекції води, облаштувати внутрішні вбиральні, душові, роздягальні тощо. Також для нашого закладу закуплено  комп’ютерну техніку. До послуг учнів введено допоміжні приміщення: вестибюль, рекреації, 2 гардероби, туалети з умивальниками із рукосушками на кожному поверсі. У 2-х спортивних залах є необхідне спортивне обладнання, м’ячі, тенісні столи. Тут, крім уроків, проводяться змагання, турніри шкільного, районного та обласного рівнів. Крім того, 440 тис. грн. виділено на облаштування філії  Великівського НВК І ступеня. Проведено поточний ремонт приміщення. Встановлено твердопаливний котел, змонтовано систему опалення, встановлено металопластикові вікна, облаштовано внутрішні вбиральні окремо для ЗНЗ та дошкільного підрозділу, проведено водопровідну систему.

В.І Стратійголова батьківського комітету Мигівського НВК 

Відкриття басейну – це визначна подія не лише в житті колективу Мигівського НВК, але й в районі. Здоров’я дітей повинно стояти на першому плані. Приємно, що керівники області та району приділяють цьому питанню  так багато уваги.

Л.І. Мартинюкначальник Кельменецького управління освіти

У Кельменецькому ліцеї створені належні умови для задоволення потреб учнів. Організовано поглиблене вивчення предметів, профільне навчання, працюють факультативи, гуртки, спортивні секції, курси за вибором. Відрадно, що ці послуги стали доступними для дітей сільської місцевості.

У закладі працює 77 педагогічних працівників. Для організації допрофільної підготовки та профільного навчання підбираються кращі вчителі – креативні, досвідчені, з глибокими фаховими, методичними знаннями.

Для покращення умов у Кельменецькому ліцеї - опорному закладі замінено вікна (592,9тис.грн.), проведено ремонт систем опалення та водопостачання, облаштовано додаткову внутрішню вбиральню (150,0тис.грн.).

Проведено тендерні процедури та придбано комп’ютерне обладнання, плазмові телевізори для опорного закладу та філій (857,0тис.грн.); поповнено навчально-методичну базу кабінетів біології, хімії, географії, історії, трудового навчання (192,2тис.грн.), «Захисту Вітчизни» (21,3тис.грн.);  придбано музичні інструменти та апаратуру (194,0тис.грн.); підручники з англійської мови (34,2тис.грн.); оновлено спортивний інвентар (76,1тис.грн.); придбано шкільні меблі (79,2тис.грн.).

Для підвозу учнів з філій до опорного закладу придбано Шкільний автобус (1млн.399тис.800грн.).

У філії опорного закладу – Лукачанському НВК здійснено ремонт фасаду приміщення (8,5тис.грн.). У філії опорного закладу – Коновському НВК проведено реконструкцію системи опалення, зменшено опалювальну площу приміщення шкільного підрозділу та замінено вікна в дошкільному підрозділі (62,0тис.грн.).

Л.В.Равлюк , директор Кельменецького ліцею-опорного закладу                                        

 Думаю, що за опорними закладами ( і найкращими ) майбутнє. Адже ми вже побачили, що наш заклад став  суттєво кращим для подальшої роботи, від цього і педагогічна діяльність працівників буде вдосконалюватися.  Треба зазначити, що рівень знань учнів філій переважно далеко нижчий, ніж їх ровесників ліцеїстів.

Сподіваюся, що нам вистачить енергії, сил, творчості і натхнення втілити перспективний план розвитку опорного закладу. Це все повинно спрацювати на усвідомлення того, що країна, де живе і навчається, моделює майбутнє школяр-ліцеїст – найкраща. 


« повернутися

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень